Repositório ISMT
REPOSITÓRIO ABERTO
Instituto Superior Miguel Torga
O REPOSITÓRIO ABERTO do ISMT é um repositório institucional de acesso aberto das publicações produzidas pela sua comunidade académica.
Neste REPOSITÓRIO, criado em julho de 2013, podem ser consultados dissertações, teses, artigos, comunicações, pósteres e outro material de divulgação cientifica
Comunidades
Selecione uma comunidade para navegar nas suas coleções
Entradas recentes
Item
Conformidade com as Normas Masculinas Tradicionais e Associações com Ansiedade, Depressão e Qualidade Relacional: estudo exploratório
(ISMT, 2025-01) Santos, Sara Catarina Troia; Fonseca, Gabriela (Orientadora)
O presente estudo exploratório pretendeu contribuir para o estudo da influência da conformidade com as normas masculinas tradicionais na saúde mental e nos relacionamentos conjugais de homens em Portugal. Os dados foram recolhidos através do preenchimento de um protocolo de investigação online que incluiu os seguintes instrumentos: Inventário de Conformidade com as Normas Masculinas – versão reduzida de 22 itens (CMNI; Mahalik et al., 2003; versão portuguesa de Leitão, 2015); Inventário de Componentes de Qualidade Relacional Percebida (PRQC; Fletcher et al., 2000; Crespo et al., 2008) e a Escala de Ansiedade, Depressão e Stress (DASS; Lovibond & Lovibond, 1995; Pais-Ribeiro et al., 2004). Participaram nesta investigação 60 homens heterossexuais portugueses (Midade = 43,75; DP = 11,63) que se encontravam em relações de coabitação com as suas parceiras. Os resultados obtidos indicaram a existência de associações entre a conformidade com as normas masculinas tradicionais e as variáveis ansiedade e qualidade relacional. Mais especificamente, a adesão a normas masculinas que preconizavam a homofobia que se mostrou negativamente associada à ansiedade, e a adesão a normas relativas às dimensões violência e playboy que se mostraram negativamente associadas à qualidade relacional. Este estudo reforça a importância de abordar a complexidade das normas masculinas tradicionais na prática e investigação clínica, de modo a promover masculinidades mais saudáveis que beneficiem a saúde mental e a qualidade das relações de homens e de mulheres. | This exploratory study aimed to contribute to the study of the influence of conformity to traditional masculine norms on the mental health and marital relationships of men in Portugal. Data was collected by completing an online research protocol that included the following measures: Conformity to Masculine Norms Inventory - short version of 22 items (CMNI; Mahalik et al., 2003; Portuguese version by Leitão, 2015); Inventory of Perceived Relational Quality Components (PRQC; Fletcher et al., 2000; Crespo et al., 2004) and the Depression Anxiety Stress Scales (DASS; Lovibond & Lovibond, 1995; Pais-Ribeiro et al., 2004). Sixty Portuguese heterosexual men (Mage = 43,75; SD = 11,63) who were in cohabiting relationships with their partners took part in this research. The results showed associations between conformity to traditional masculine norms and the variables anxiety and relationship quality. More specifically, adherence to masculine norms that advocated homophobia was negatively associated with anxiety, and adherence to norms relating to the dimensions of violence and playboyism was negatively associated with relationship quality. This study reinforces the importance of addressing the complexity of traditional masculine norms in clinical practice and research, to promote healthier masculinities that benefit men's and women's mental health and relationship quality.
Item
Relatório de Equivalência ao Mestrado em Psicologia Clínica
(ISMT, 2025-01) Costa, Adelaide Ferreira Dias da; Fernandes, Daniela (Orientadora)
O presente relatório é elaborado com o objetivo de obtenção da equivalência ao grau de Mestre em Psicologia Clínica, na área de especialização em Terapias Cognitivo Comportamentais, de acordo com o regime especial de acreditação da formação académica e da experiência profissional, previsto no Regulamento Geral de Avaliação e Procedimentos Académicos do Instituto Superior Miguel Torga para os cursos de 2º ciclo. O objetivo deste documento é descrever as atividades profissionais e formativas relevantes realizadas na área da Psicologia, desde a conclusão da Licenciatura em Psicologia em 2005 até o presente. O relatório está estruturado em três partes principais. Na primeira parte, apresenta-se uma exposição detalhada do currículo, destacando o percurso formativo e profissional no domínio da psicologia. A segunda parte apresenta a experiência profissional mais significativa, nomeadamente a atividade desenvolvida ao nível da prevenção de comportamentos aditivos e dependências bem como a intervenção psicológica desenvolvida junto de estudantes do ensino superior. De referir ainda a apresentação de uma história clínica sobre um caso clínico com o diagnóstico de perturbação de ansiedade social, acompanhada de uma proposta de intervenção e de uma reflexão crítica. Por fim, a terceira parte oferece uma reflexão conclusiva sobre o percurso profissional descrito, discutindo as principais linhas de atuação que emergem desta área de especialização. | This report has been drawn up with the aim of obtaining the equivalent of a Master's degree in Clinical Psychology, in the area of specialization of Cognitive Behavioural Therapies, in accordance with the special system for accrediting academic training and professional experience, provided for in the General Regulations for Assessment and Academic Procedures of the Miguel Torga Higher Institute for 2nd cycle courses. The aim of this document is to describe the relevant professional and training activities carried out in the field of Psychology, from the conclusion of the Psychology degree in 2005 to the present day. The report is structured in three main parts. The first part gives a detailed account of the curriculum, highlighting the training and professional career in the field of psychology. The second part presents the most significant professional experience, namely the activity developed in the prevention of addictive behaviors and dependencies, as well as the psychological intervention developed with higher education students. It is also worth mentioning the presentation of a clinical case with a diagnosis of social anxiety disorder, accompanied by a proposal for intervention and a critical reflection. Finally, the third part offers a concluding reflection on the professional path described, discussing the main lines of action that emerge from this area of specialization.
Item
Digital Transition and Home Education: challenges and opportunities for psychological intervention
(Conference INTED24, 2024-03-04) Oliveira, Francisca; Castanheira, Gabriela; Oliveira, Rui; Cunha, Luís; Costa-Lobo, Cristina
The 21st century is being marked by a series of significant changes in educational practices that are having a profound impact on psychological intervention. These changes are driving the genesis of an innovative era of personalized, digital, and accessible education. Individualization is the tendency to adapt teaching to the individual needs of students. Artificial intelligence has the potential to transform education and can be used to personalize teaching, automate routine tasks, and assess student performance. It is true that there are obvious constraints and that it is a challenge to carry out psychological intervention in a “distance” school context, Psychologists must maintain coordinated and shared planning with the other educational actors, the emphasis on preventive and multilevel interventions and management of priorities that respect their technical and scientific autonomy. The Psychologist's support is particularly important in situations that involve (i) entry into schooling (including the analysis of requests for postponement/anticipation), (ii) cycle transition, (iii) change of educational establishment; or (iv) access and entry into Higher Education, especially if we consider that after the situation of isolation at home, the return to school/higher education institution may occur through the abrupt interruption of academic activities and attendance at an educational establishment only to, months later, return to a different space and educational establishment, often unaccompanied by their colleagues and friends. It will be important, for example, to promote literacy about transition and adaptation to change; create a dedicated space, inside or outside distance learning activities, to work on this life topic with students and families who are in this situation; build and share other digital or material resources; or intervention from the areas of action already mentioned. The guiding question of this study was: What are the challenges and what are the opportunities of the digital transition for home education? The aim of this work was to investigate how the digital transition can affect home education and identify the trends and challenges of home education in the context of the digital transition. The research was carried out in four databases with combinations of the words digital transition, home education, digital technologies, curriculum, regulation, psychological intervention. We consider 25 articles published in international scientific journals between January 2007 and September 2022, two books and two documents of a normative nature, authored by the American government. All articles met the inclusion criteria. The documents were described, and the content was systematized in a meta-synthesis. The study detailed here carries out the analysis of how the adoption of digital technologies in schools and families can have an impact on the way in which home education is carried out, identifying the challenges and opportunities of this transition, such as the need for training parents and educators, the adequacy of curricula and the regulation of home education and investigates how home education is evolving in the context of the digital transition. Implications for psychological intervention are presented.
Item
Validação e Testes de Confiabilidade da Escala de Conteúdo das Circunstâncias da Vida e Aspectos Motivacionais do Estudante (CVAME)
(RECIMA21, 2022-04-07) Costa, Oberdan Santos da; Gouveia, Luís Borges; Cunha, Luís
O objetivo do estudo é validar e testar a confiabilidade da escala de conteúdo das Circunstâncias da Vida e Aspectos Motivacionais do Estudante (CVAME). Para tanto, utiliza-se técnicas de Análise Fatorial Exploratória (AFE) e Análise Fatorial Confirmatória (CFA). Os resultados obtidos a partir do modelo representado pela Figura 3. Modelo de medida foram considerados adequados, pois em conjunto, o valor de 0.782 da fiabilidade compósita (“composite reliability”, ou “CR”) e o valor de 0.555 da variância média extraída (“average variance extracted”, ou “AVE”) indicam valores aceitáveis de fiabilidade e de validade convergente para o modelo de medida. Esses valores evidenciam a qualidade do modelo estrutural do instrumento. Tendo em vista os resultados apresentados, este instrumento parece-nos muito útil e permite afirmar que, ele é sensível, válido e confiável para a avaliação do apoio acadêmico recebido pelos estudantes, do conteúdo ou mudanças das circunstâncias da vida do estudante durante o processo de formação, aos aspectos motivacionais das experiências de aprendizagem. | The aim of the study is to validate and test the reliability of the content scale of life circumstances and motivational aspects of the student (CVAME). Exploratory Factor Analysis (AFE) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) techniques are used. The measurement models were considered adequate, because together, the value of 0.782 of composite reliability ("CR") and the value of 0.555 of the average variance extracted ("ave") indicate acceptable values of reliability and convergent validity for the measurement model. These values show the quality of the instrument's structural model. In view of the results presented, this instrument appears to be very useful and allows us to affirm that it is sensitive, valid and reliable for the evaluation of the academic support received by students, the content or changes in the circumstances of the student's life during the training process, the motivational aspects of learning experiences.
Item
Instrumento de Pesquisa para Prevenção da Evasão nas Instituições de Ensino Superior à Distância: metodologia de construção
(PUCRS - Escola de Humanidades, 2021-09-16) Costa, Oberdan Santos da; Gouveia, Luís Borges; Cunha, Luís
O objetivo deste estudo é relatar as etapas de construção do instrumento de pesquisa para prevenção da evasão, nas instituições de ensino superior à distância. O instrumento foi construído com a finalidade de coletar informações sobre o apoio acadêmico, recebido pelos estudantes, às mudanças nas circunstâncias da vida do estudante durante o processo de formação, aspectos motivacionais, experiência de aprendizagem em geral e características individuais. No estudo foi adotada uma abordagem quantitativa, com base em estudos nacionais e internacionais. Os resultados apontaram 83,3% de concordância entre os juízes para os constructos da motivação, apoio (tutor, familiar e financeiro) e 100% de concordância para os constructos sexo, idade, educação anterior e situação de trabalho. Esses dados podem ser úteis aos pesquisadores e estudiosos para o alinhamento do foco e do objetivo de seus estudos. | The instrument was constructed to gather information about the academic support received by students, changes in the circumstances of the student’s life during the training process, motivational aspects, general learning experience and individual characteristics. The study adopts a quantitative approach based on national and international studies. The objective of the study is to report on the stages of construction of the research tool to prevent evasion in Higher Education Institutions at a distance. The results indicate 83.3% concordance between the judges for the motivational, support (tutor, family and financial) constructs and 100% agreement for the constructs sex, age, previous education and work situation. These may be useful to researchers and scholars for aligning the focus and purpose of their studies. | El instrumento fue construído con el fin de recoger informaciones sobre el apoyo académico recibido por los estudiantes, los cambios en las circunstancias de la vida del estudiante durante el proceso de formación, aspectos motivacionales, experiencia de aprendizaje en general y características individuales. El estudio adopta un enfoque cuantitativo basado en estudios nacionales e internacionales. El objetivo del estudio es relatar las etapas de construcción del instrumento de investigación para prevenir la evasión en las Instituciones de Enseñanza Superior a distancia. Los resultados apuntan el 83,3% de concordancia entre los jueces para los constructos de la motivación, apoyo (tutor, familiar y financiero) y el 100% de concordancia para los constructos sexo, edad, educación anterior y situación de trabajo. Estos pueden ser útiles a los investigadores y estudiosos para la alineación del foco y del objetivo de sus estudios.