Repositório ISMT

REPOSITÓRIO ABERTO

Instituto Superior Miguel Torga

O REPOSITÓRIO ABERTO do ISMT é um repositório institucional de acesso aberto das publicações produzidas pela sua comunidade académica.

Neste REPOSITÓRIO, criado em julho de 2013, podem ser consultados dissertações, teses, artigos, comunicações, pósteres e outro material de divulgação cientifica

 

Biblioteca Carlos Amaral Dias

 

Entradas recentes

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How Women, Designated as Poor, Reconstruct Identities and Ways of Life? — The PRSI or the processes of re-qualifying social-identity
(Journal of Education Culture and Society, 2014-09-10) Toscano, Maria de Fátima
The sociological qualitative analysis of social identities and of the meanings of social action, the grounded theory and the ‘writing as analytical praxis qualitative-method’ have permitted me the co-creation of women biographies of un-qualifying/re-qualifying — oral discourses about their migration at the Pays Basque. I argue that the “poverty studies traditions” reproduce and contains seven (7) epistemological obstacles and formulations on negative terms, and I underline theoretical contributors to the Identities Sociology, discussing the oppositions “personal/social” (Social-Psi), and “determined-objectives identities/assumed-subjective identities” (Karl Marx, Émile Durkheim, Talcott Parsons and Pierre Bourdieu). So, I define “social identities” as the way the social-actor becomes a social-sujet (on the tradition of Touraine), considering three components (to explain). Defining oral discourses as the condition to co-construct the social experience, I identify and explain, at the re-qualifying processes: 1) several reaction phases – on positive terms – and social-identities territory’s implicated, as multiple meanings of the social action and identity-strategies (Risc, Strategic-Sacrifice); 2) four identity resources-capitals negotiated, affected, connected or stimulated.
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Como se sai da pobreza? — Os processos de requalificação sócio-identitária (prsi) de portuguesas no País Basco, pela análise sociológica da oralidade
(Ed. Húmus, 2015-11) Toscano, Maria de Fátima
“Como se sai da pobreza”? Esta pergunta desloca a formulação mais comum da pobreza que se nos afigura como uma formulação do problema pela negativa pois, focada em fatores e causas da ‘queda’ ou desqualificação (Paugam,1994), no passado e no presente, não observa a ‘saída’ ou requalificação dessas condições. Daí que, desde os anos 90, venhamos trabalhando num modelo analítico-compreensivo que reorienta a análise para os percursos de ‘saída’ da pobreza – atentando nas vivências da ‘entrada’, nas expectativas e utopias futuras, como no imaginário. O presente texto decorre da nossa pesquisa de doutoramento em sociologia sobre processos de requalificação sócio-identitária (futuramente abreviado por prsi) de mulheres portuguesas migrantes no País Basco. Para tal, co-construímos 31 relatos de casos exemplares, seguindo a pergunta: «Que lógicas de ação e tipos de estratégias identitárias constroem as mulheres que, face à experiência social da desqualificação, se implicam na sua ‘requalificação sócio-identitária’?». A discussão teórica focalizou a pesquisa nos fatores e etapas de prsi; nas respetivas lógicas de ação e reações identitárias, considerando 3 grandes dimensões: material, simbólica e relacional; e nos capitais, finalidades e estratégias-táticas identitários.
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How to Plan, Handle, Analyse and Interpret Narratives, Acording to the Qualitative-understanding Approach?
(Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade - CETS, 2019-10-22) Toscano, Maria de Fátima
This paper derives from our PhD research in Sociology on socio-identitarian requalification processes (processos de requalificação socio-identitária, henceforth PRSI) of Portuguese women who migrated to the Basque Country (San Sebastian area). To this end, we co-composed 31 exemplary case accounts, following the question: "What are the logics of action and what identitarian strategies are adopted by women who, facing the social experience of disqualification, engage in their 'socio-identitarian requalification'?" We focus and organize this paper on the exposition of the main procedures and specific forms of the qualitative analysis, as we applied it at the processes of socio-identitarian requalification (PRSI) - how we called, since 2008, the analytical-understanding model of social trajectories of requalification from poverty conditions. (cf. Toscano 2015, 2017, 2018). So, in this paper, we explain in depth how we organize the 4 methodological acts which compose this 'analytical-understanding model processes of socio-identitarian requalification' that we have been developing since 2008 in our analysis of trajectories for social change ('leaving' so called poverty conditions). Therefore, after a brief mention of the Tool-Problematics, which constitutes the base for our research, in point 1.1 (1st act: theoretical-conceptual-epistemological roots), we focus on specific procedures, such as: - point 2: justifying the co-composition of accounts: operationalizing principles, procedures and criteria for the selection of exemplary cases and composition of narratives (2nd act, steps 2-3); - point 3: planning and co-composing the biographical process (2nd act, Steps 4a-4b; 6 stages); - point 4 (3rd act), 1st level of theorization: writing down speech through transcription-translation (step 5; stages 7-8) and transposition-rearrangement (analysis units, operation mode, discursive levels, account axes, rules/kinds of annotation - steps 6-7, stages 9-12); - point 5 (4th act), 2nd level of theorization: interpretation and theorizing composition in emergence (steps 8-9, stages 13-14, 7 operations); and finally, point 6, brief conclusions. | O presente texto decorre da nossa pesquisa de doutoramento em sociologia sobre processos de requalificação sócio-identitária (futuramente abreviado por prsi) de mulheres portuguesas migrantes no País Basco (zona de San Sebastian). Para tal, co-construímos 31 relatos de casos exemplares, seguindo a pergunta: «Que lógicas de ação e tipos de estratégias identitárias constroem as mulheres que, face à experiência social da desqualificação, se implicam na sua ‘requalificação sócio-identitária’?» (cf. Toscano [2015, 2017, 2018). De forma mais aprofundada, o que se explicita no presente texto são os 4 actos metodológicos deste ‘modelo analítico-compreensivo processos de requalificação sócio-identitária’ que vimos desenvolvendo, desde 2008, na análise de trajectórias de mudança social (‘saída’ de condições ditas de pobreza). Assim, após uma breve menção da Problemática-Utensílio onde se enraizou a pesquisa no ponto 1.1 (1º. acto: raízes teórico-conceptuais-epistemológicas), neste artigo focamo-nos em procedimentos metodológicos específicos, tais como: - ponto 2: fundamentar a co-construção de relatos: operacionalizar princípios, procedimentos e critérios para seleccionar casos exemplares e construir narrativas (2.º acto, passos 2-3); - ponto 3: planificar e co-construir o processo biográfico (2.º acto, Passos 4a-4b; 6 etapas); - ponto 4 (3.º acto), 1.º nível de teorização: escrever a oralidade pelas operações de transcrição-tradução (passo 5; etapas 7.ª-8.ª) e transposição-rearranjo (unidades de análise, modo de operar, níveis discursivos, eixos do relato, regras/tipos de anotações - passos 6-7, etapas 9.ª-12.ª); - ponto 5 (4.º acto), 2.º nível de teorização: interpretação e construção teorizante em emergência (passos 8-9, etapas 13.ª-14.ª, 7 operações); e, enfim, ponto 6: breves conclusões.
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Como se Planificam, Tratam, Analisam e Interpretam Narrativas? A Abordagem Compreensiva-qualitativa "Processos de Requalificação Sócio-identitária"
(Atena Editora, 2019) Toscano, Maria de Fátima
Explicitam-se aqui os 4 actos metodológicos do ‘modelo analítico-compreensivo processos de requalificação sócio-identitária’ — que vimos desenvolvendo, desde 2008, na análise de trajectórias de mudança social (‘saída’ de condições ditas de pobreza) — de cujos procedimentos se especifica: - ponto 2: fundamentar a co-construção de relatos (1º. acto: raízes teórico-conceptuais-epistemológicas); operacionallizar princípios, procedimentos e critérios para seleccionar casos exemplares e construir narrativas (2.º acto, passos 1-3); - ponto 3: planificar e co-construir o processo biográfico (2.º acto, Passos 4a-4b; 6 etapas); - ponto 4 (3.º acto), 1.º nível de teorização: escrever a oralidade pelas operações de transcrição-tradução (passo 5; etapas 7.ª-8.ª) e transposição-rearranjo (unidades de análise, modo de operar, níveis discursivos, eixos do relato, regras/tipos de anotações - passos 6-7, etapas 9.ª-12.ª); - ponto 5 (4.º acto), 2.º nível de teorização: interpretação e construção teorizante em emergência (passos 8-9, etapas 13.ª-14.ª, 7 operações); e, enfim, ponto 6: breves conclusões. | We focus this paper on the exposition of the main procedures and specific forms of the qualitative analysis, as we applied it at the ‘the processes of socio-identitarian requalification (PRSI) - how we called, since 2008, the analytical-understanding model of social trajectories of requalification from poverty conditions. So, in this paper, we explain how we organize that qualitative analysis on 4 big methodological acts, by several steps (9) and along 14 specific operations, such are: part 2 - 1st act: theoretical and episte-mological bases; part 3 - 2nd act: to plan and to co-construct the biographic approach; part 4 - 3rd act: 1st level of theorization – the transcription-translation and the transposition-rearrangement (analysis units; discursive levels; main axis of the biographic reports; rules of the text annotations; part 5 - 4rd act, 2nd level of theorization – interpretation and grounded theorization; and, finaly, part 6 - conclusions.
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Managing Organizational Culture in a Process of Change in the Strategic Map of the Ceara State Treasury Secretariat
(Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 2017-11) Pinheiro, Ana Paula Bezerra; Mesquita, Rafael Fernandes de; Matos, Fátima Regina Ney
The objective of the present study is to understand the organizational culture management in a process of change in the strategic map of the Ceara state treasury department in Brazil (Secretaria de Fazenda do Estado do Ceara). The theoretical framework places culture in organizational studies, approaches culture and organizational change from the perspective of the Schein’s model, and deals with culture in Brazilian public organizations. Methodologically, the qualitative approach was used and a case study was carried out. Semi-structured interviews were conducted with eleven contested servers in December 2014, direct observation and documentary analysis, with subsequent triangulation. The results indicate that there is still resistance to the new strategy, and the collection culture is still well rooted in the organizational culture.