Publicações Científicas em Serviço Social

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    Mental Health and Social Protection of Children during Times of Crisis: the case of the COVID-19 pandemic
    (Departamento de Investigação & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga, 2022-11-25) Carvalho, Rafael Nicolau; Picornell-Lucas, Antonia
    Contexto: Crianças e adolescentes têm sido vítimas silenciosas durante os períodos de crise mundiais. Nas últimas décadas, desenvolveu-se uma discussão mundial para incluir saúde, educação, proteção social, moradia, alimentação, convivência saudável e participação como direitos numa agenda global e consolidar os direitos das crianças e dos adolescentes. O mundo vive a pandemia de COVID-19, que tem sido considerada uma das maiores crises da humanidade, com repercussões em todo o complexo da vida social. Crianças e adolescentes parecem ser os mais afetados pelos efeitos sinérgicos dessa pandemia, com evidências de aumento dos problemas de saúde mental, abuso, violência e outras formas de violação de seus direitos. Objetivo: este artigo discute estratégias de cuidado a partir de ações articuladas e coordenadas entre sistemas de proteção social que incluem serviços de saúde mental. Método: Realizou-se uma revisão narrativa da literatura na plataforma Scopus durante o início da pandemia COVID-19 em 2020. Naquele momento, muitas organizações apontaram para o impacto da pandemia na saúde mental das crianças e os desafios para os sistemas de proteção social. Por isso, buscamos capturar esse momento por meio de uma revisão narrativa da literatura para identificar as experiências em outras situações de crise sanitária e o que poderia ser feito. Desta revisão, extraímos categorias analíticas para desenvolver um guia de recomendações que pudesse ser utilizado para melhorar os sistemas de proteção social de crianças e adolescentes. Resultados: As análises sugeriram que os sistemas de proteção precisam desenvolver diferentes políticas sociais e planos de atenção à criança e ao adolescente durante a crise humanitária, que devem incluir ações de saúde mental e garantir seus direitos. Conclusão: Com base em nossas reflexões, desenvolvemos um guia de recomendações que podem ser adotados pelos governos para melhorar sua resposta às crianças durante um futuro pós-pandemia ou em outras situações de crise. / Background: Children and adolescents have been silent victims during global crisis periods In recent decades, a worldwide discussion has been developed to include health, education, social protection, housing, food, healthy coexistence, and participation, among others, as rights on a global agenda and consolidate children's and adolescents 'rights. The world is still experiencing the COVID-19 outbreak, which has been considered one of the greatest crises of humanity, with repercussions throughout the complex of sociallife. Children and adolescents seem to be most affected by the synergistic effects of this pandemic, with evidence of increased mental health problems, abuse, violence, and other forms of violation of their rights. Objective: This article discusses care strategies based on articulated and coordinated actions between social protection systems that include mental health services. Method: A narrative review of the literature on the Scopus platform was carried out during the beginning of the COVID-19 pandemicin 2020. At that time, many organizations pointed out the impact of the pandemic on children's mental health and the challenges for social protection systems. Therefore, we sought to capture this moment through a narrative literature review to identify the experiences of other health crises and what could be done at that moment. From this review, we drew analytical categories to develop a recommendation guide that can be used to improve social protection systems for children and adolescents. Results: The analyses suggested that the protection systems must develop different social policies and care plans for children and adolescents during the humanitarian crisis that must include mental health actions and guarantee their rights. Conclusion: Based on our reflections,we developed a guide of recommendations that governments could adopt to improve their response to children during the post-pandemic future or in other times of crisis.
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    O Impacto da COVID-19 em Profissionais de Serviço Social Portugueses e Brasileiros: um estudo exploratório
    (Departamento de Investigação & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga, 2022-11-29) Castro, Marina Monteiro de Castro e; Ribeiro, Sónia
    Objetivo: O presente estudo teve como objetivo pesquisar o impacto da pandemia COVID-19 na realidade profissional de assistentes sociais portugueses e brasileiros. Os assistentes sociais foram desafiados a exercer a sua prática profissional, enquanto serviço essencial, em condições de grande incerteza e de elevado risco, como foi o da pandemia. A investigação organizou-se em três eixos de análise: 1) impacto da pandemia nos beneficiários diretos do serviço social; 2) dificuldades, desafios, novas práticas e metodologias na intervenção social; 3) conciliação entre a vida pessoal e a vida profissional e preocupações futuras. Métodos: Recolha de dados por meio de um questionário sociodemográfico e profissional e um guião de entrevista. Em Portugal, foram realizadas 20 entrevistas a assistentes sociais usando a plataforma de videoconferência Zoom, e no Brasil foram efetuadas 17 entrevistas que decorreram de forma presencial, entre dezembro de 2021 e março de 2022. Resultados: O distanciamento social durante a pandemia implicou a adoção de tecnologias virtuais na prática do serviço social. Numa prática profissional em que o face a face é fundamental na relação, o confinamento e o isolamento foram constrangimentos extraordinários. Os assistentes sociais conviveram com insegurança, dificuldades de acesso a equipamentos de proteção individual, intensificação do trabalho e adaptação a uma nova dinâmica de trabalho. Conclusões: Os assistentes sociais inquiridos, apesar de exaustos, expressaram ter sido resilientes e capazes em rapidamente se adaptar a novas práticas, recusando-se a abandonar os valores e princípios éticos da profissão. Num contexto de grande incerteza, de pouca informação, de medo e mesmo com poucos recursos, os assistentes sociais tiveram presente o sentido de missão e de compromisso solidário que define a profissão — assegurar o acesso das pessoas aos direitos, ao bem-estar e à segurança. / Objective: This study aimed to analyze the impact of the COVID-19 pandemic on the professional reality of Portuguese and Brazilian social workers. Social workers were challenged to perform their professional practice, as an essential service, under conditions of great uncertainty and high risk, as was the case of the pandemic. The objective of the investigation is organized into three axes of analysis: 1) impact of the pandemic on the direct beneficiaries of the social work; 2) difficulties, challenges, and new practices and methodologies in social intervention; 3) reconciliation of personal/professional life and future concerns of these professionals. Methods: Data was collected through a sociodemographic and professional questionnaire and an interview guide. In Portugal, the videoconferencing platform Zoom was used to conduct 20 interviews with social workers, and in Brazil, 17 interviews were carried out in person. Results: Social distancing during the pandemic involved adopting virtual technologies in social work practice. In a professional practice where face-to-face is central to the relationship, confinement and isolation were major constraints. Social workers operated within security, difficulties accessing personal protective equipment, intensifying work, and adaptation to a new work dynamic. Conclusions: The social workers surveyed, although exhausted, expressed that they were resilient and able to quickly adapt to new practices, refusing to abandon the values and ethical principles of the profession. Moreover, in a context of great uncertainty, little information, fear, and even with few resources, they kept in mind the sense of mission and solidary commitment that defines the profession to ensure people's access to rights, well-being, and safety.
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    Suporte Social Percebido em Crianças e Jovens Portugueses em Diferentes Tipologias Familiares e Acolhimento Residencial
    (Departamento de Investigação & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga, 2023-04-27) Ferreira, Paula; Gameiro, Fátima; Pedro, Ana
    Contexto e Objetivo: O suporte social pode ser um fator protetor para crianças/jovens, reduzindo os efeitos do stress e melhorando a estabilidade psicoemocional e relacional. Este estudo teve como objetivo conhecer o suporte social percebido em crianças e jovens portugueses e entender como é influenciado pelo contexto familiar/residencial em que vivem. Métodos: Foram aplicadas as Escalas de Perceção de Suporte Social de Amigos e Família (PSS-Par e PSS-Fam), presencialmente e através do Google Forms, a 250 crianças e jovens entre 10 e 21 anos (M = 16,4 anos), 25,2% em acolhimento residencial, 51,6% em famílias nucleares intactas, 13,2% em famílias monoparentais e 10,0% em famílias reconstituídas, maioritariamente do sexo feminino (55,2%). Resultados: As crianças/jovens em acolhimento residencial percecionaram menor suporte social pelos pares do que as demais (p < 0,05). As crianças/jovens em acolhimento percecionaram menor suporte social familiar do que os que viviam em famílias nucleares intactas (p < 0,05). Conclusões: Estes resultados evidenciam a importância de garantir suporte social adequado em crianças/jovens como fator protetor do desenvolvimento psicoemocional, relacional e social, especialmente às integradas em acolhimento residencial e famílias reconstituídas. / Background and Aim: Social support can be a protective factor for children and youth, reducing the effects of stress and improving psychosocial and relational stability. This study aimed to understand the perception of social support among Portuguese children and youth and how it is influenced by their household composition. Methods: The Perception of Social Support from Friends and Family (PSS-Par and PSS-Fam) scales were administered in person and through Google Forms to 250 children and youth between 10 and 21 years old (M= 16.4 years), with 25.2% in residential care, 51.6% in intact nuclear families, 13.2% in single-parent families, and 10.0% in reconstituted families, mostly female (55.2%). Results: Children and youth in residential care perceived less social support from peers than those in other living arrangements (p< .05). Children and youth in residential care perceived less social support from family than those in intact nuclear families (p< .05). Conclusions: These findings highlight the importance of providing adequate social support for children and youth, especially those living in residential care, and in reconstituted families, as a protective factor for their psychosocial, relational, and social development.
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    Internacionalização do Serviço Social: diálogos entre Brasil, Portugal e Espanha
    (XIV Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social (ENPESS), 2016) Ortiz, Fátima da Silva Grave; Carrara, Virgínia Alves; Xavier, Marinêz de Oliveira; Tomé, Maria Rosa; Martins, Alcina Maria Castro
    A crise contemporânea do capitalismo em todo o globo tem incidido na profissão, tanto no nível do exercício profissional, dada a reestruturação dos sistemas de proteção social; quanto no âmbito da formação, tendo em vista as inflexões produzidas pela adoção das orientações do Processo de Bolonha, notadamente no ensino superior dos países europeus. O objetivo deste artigo é apresentar os principais resultados das pesquisas desenvolvidas nesses países destacando os pontos de interseção entre eles: as tendências europeias no exercício e na formação profissional dos Assistentes Sociais e as interfaces com o Serviço Social brasileiro, em tempos de internacionalização do ensino superior. / The current crisis of capitalism worldwide has focused on the profession, both in the level of professional practice, taking into account the restructuring of social protection systems; and training in order inflections produced by the adoption of the guidelines of the Bologna Process, especially in higher education of the European countries. The aim of this paper is to present the main results of the research carried out in these countries highlight the points of intersection between them: European trends in exercise and training of social workers and interfaces with Social Work in Brazil, in times of internationalization of higher education.
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    O Estado Actual da Formação em Serviço Social em Portugal: problemas e desafios à organização profissional
    (ISMT, 2008-03) Martins, Alcina Maria Castro; Tomé, Maria Rosa
    Faz-se uma abordagem preliminar do estado actual da formação em Serviço Social, incidindo sobre três questões que atravessam a actual conjuntura do ensino superior em Portugal: o crescimento e desenvolvimento da formação em Serviço Social nas duas últimas décadas; as relações actuais do ensino público e privado na formação em Serviço Social e por último, a relação entre crescimento, desenvolvimento e qualidade face à desregulamentação que tem pautado esta formação. / A preliminary approach is made to the current state of training in Social Work, focusing on three issues that cross the current situation of higher education in Portugal: the growth and development of training in Social Work in the last two decades; the current relationships between public and private education in training in Social Work and, finally, the relationship between growth, development and quality in face of the deregulation that has guided this training.